Un patró únic de llums LED podria servir de matrícula per als drons

En el que portem d’any, els pilots comercials d’Estats Units han informat a l’Administració Nacional de l’Aviació (FAA, per les sigles en anglès) de 650 avistaments de drons prop dels seus avions. Només en una petita fracció d’aquests avistaments es va poder identificar l’operador – i les queixes de drons que creen situacions de perill o vulneren la intimitat segurament augmentaran a tornar-se més barats.

Uns investigadors de la Universitat de Califòrnia a Berkeley (EUA) estan provant un tipus de matrícula per drons que creuen que ajudarà a fer que els operadors siguin més responsables de la seva activitat. El projecte, anomenat Lightcense, inclou un conjunt rectangular de LED brillants i multicolor que es fixen a la part inferior dels drones. Els LED parpellegen amb un patró únic que les forces de seguretat podrien buscar en una base de dades per identificar l’amo d’un dron.

drone_license_platesx519

La matrícula de LED està dissenyada per a ser descodificada per una app de smartphone, un equip fotogràfic especial a mans de les forces de seguretat, o fins i tot memoritzada per algú que detecta un dron malfactor.

La FAA està treballant per acabar de definir les regles per a les persones i empreses que utilitzen drons de manera comercial. Moltes empreses nord-americanes, incloses Amazon i Google, planegen llançar serveis com el lliurament de paquets per dron, o drons de vigilància o d’inspecció de collites, però encara no està clar com faran complir la seguretat i la privacitat.

La NASA està desenvolupant sistemes de rastreig i gestió del trànsit aeri dels drons (per evitar que els drones es xoquin en l’aire). Alguns fabricants programen els seus aparells amb zones d’exclusió aèria, per exemple sobre el centre de Washington, DC (EUA). Altres mantenen que els drons comercials haurien d’estar equipats amb balises de radiolocalització com les que incorporen els avions comercials.

Un model de matrícula seria més apropiat donada la manera en què els drons estan posicionats a l’espai públic. Una etiqueta visual també funciona millor que una balisa en situacions on múltiples drons ocupen el mateix espai.

Els investigadors de la Universitat de Califòrnia a Berkeley van provar la seva idea primer mitjançant la modificació d’un dron fet pel fabricant 3D Robotics amb electrònica extra i LED d’alta lluentor. De dia, el patró de la matrícula podria ser identificat per l’ull humà des d’una distància de fins a 100 metres, i a 150 metres amb l’ús una app especialitzada i un smartphone modificat per incorporar una lent barata de zoom.

Ara els investigadors estan desenvolupant un prototip d’una càmera especial que podria ser utilitzada per la policia per llegir les matrícules dels drons. També estan donant els últims retocs a un disseny millorat de matrícula, amb forma d’una resistent caixa de la mida i la forma aproximats d’un smartphone que inclou una matrícula de LED, una balisa estàndard d’avió i una bateria. La intenció és que sigui un component estàndard que es pugui posar en qualsevol dron, i que seguiria operant fins i tot després d’estavellar el dispositiu.

Todd Humphreys, un professor adjunt de la Universitat de Texas a Austin (EUA), diu que la idea podria ajudar-nos a afrontar el que ell anomena “el problema urgent de localitzar als operadors de drons que no actuïn degudament”. Les matrícules de LED podrien ser prou senzilles perquè els fabricants les adoptin sense la por de aclaparar als consumidors, diu.

No obstant això, resultaria relativament senzill tapar la matrícula amb cinta aïllant, treure el dispositiu o construir un dron que no la incorpori, assenyala Humphreys. Creu que incorporar una tecnologia de balises de localització de funcionament continu als components de ràdio emprats per la indústria dels drons podria representar la manera més fiable d’assegurar que la majoria dels drons, i els seus operadors, siguin rastrejables.

FONT: Mit Technology Review

Comparteix aquesta noticia: